MAINOS

Markkinoi yritystäsi liikelahjalla

MAINOS -

Liikelahja on lahja, jonka yritys antaa sen yhteistyökumppaneille. Lahjan voi tyypillisesti vastaanottaa esimerkiksi yrityksen työntekijät, asiakkaat ja muut sidosryhmät. Edulliset liikelahjat voivat olla kustannustehokas tapa markkinoida yritystä ja levittää tunnettuutta. Tämä artikkeli on sponsoroitu. 

Liikelahjalla on monta muutakin nimitystä ja niiden käytännöissä voi olla pieniä sävyeroja. Sitä kutstuaan esimerkiksi mainoslahjaksi, asiakaslahjaksi ja yrityslahjaksi. Myynninedistämistä varten annetaan usein mainoslahjoja ja muille sidosryhmille suunnataan vastaavasti liikelahjat ja yrityslahjat. 

Erottaudu kilpailussa liikelahjan avulla

Kova kilpailu on arkipäivää liikemaailmassa, jossa asiakkaan ja kohderyhmien huomio on kultaakin kalliimpaa. Se on käytännössä ainoa keino saada asiakas tarttumaan tilaisuuteen ja valitsemaan yrityksen tuote tai palvelu.

Liikelahja voi olla erinomainen tapa erottautua massasta ja saada toivottua huomiota ja viestiä. Repertuaariin mahtuu laaja kirjo erilaisia vaihtoehtoja ja liikelahjoiksi voidaan antaa lukuisia eri tuotteita. Lahjaksi voi antaa esimerkiksi kangaskasseja, kuulakärkikyniä ja heijastimia. T-paidat painatuksella on loistava esimerkki, koska siihen yhdistyy pukijan imago ja brändi.

Onnistunut liikelahja voi olla mainio tapa vahvistaa asiakasuskollisuutta. Kun positiivista mielikuvaa saadaan tehostettua, voi tämä olla yritykselle upea mahdollisuus. Liikelahjalla voidaan levittää bränditietoutta, kun yrityksen logo saadaan liitettyä onnistuneesti sopivaan tuotteeseen. 

Liikelahja on oivallinen tapa markkinoida

Liikelahjalla voidaan päästä kiinni erinomaiseen markkinointikanavaan, koska sillä voidaan omalla tavallaan viestittää yrityksen hengestä. Kun tuotetta koristaa hienosti yrityksen logo, voi se edistää yrityksen mielikuvaa upealla tavalla. Liikelahja voi olla parhaimmillaan yllättävän tehokas tapa viestiä ja markkinoida yrityksestä. 

Toimintaa voi harrastaa periaatteessa yrityksen jokaisen sidosryhmän kanssa, mutta tapauksissa saattaa luonnollisesti olla vaihtelua. Muista, että lahjalla ei tarvitse liikaa keulia, sillä pienikin ele voi olla suuri harppaus kohti parempaa tietoisuutta. Jos esimerkiksi yksinkertaisessa t-paidassa komeilee yrityksen logo, voi tunnettuutta kasvattaa yllättävänkin tehokkaasti. 

Liikelahjan tarkoitus menestyy yleensä todennäköisemmin, kun sitä suunnittelee hieman etukäteen. Tällöin voidaan paremmin taata se, että lahja sopii hyvin yrityksen toimintaan ja arvoihin. Liikelahja voi olla loistava osa yrityksen markkinointia, jos se kertoo jotain merkittävää yrityksen tarinasta. 

Elämykset toimivat aineettomina vaihtoehtoina

Liikelahjat ja muut yrityslahjat ovat perinteisesti pieniä tuotteita, jotka ovat suuren volyymin ansiosta melko kustannustehokkaita. Ne on suunniteltu usein arkiseen käyttöön, jolloin ne tukevat ihmisten jokapäiväisiä askareita.

Liikelahja voi olla mukana juhlassakin, sillä erilaiset elämyslahjat voivat olla vaihtoehto. Elämyslahjat kuuluvat niin sanottuihin aineettomiin vaihtoehtoihin, joiden suosio on kasvanut kuluttajien keskuudessa viime vuosien aikana. Niitä annetaan nykyään yritysmaailmassakin, mutta enimmäkseen yrityksen sisäisille sidosryhmille.

Toisin sanoen elämyslahjoista nauttii enimmäkseen yrityksen työntekijät, jotka pääsevät kokemaan jännittäviä ja virkistäviä kokemuksia esimerkiksi tiimipäivänä. Elämyslahjojen valikoima on nykyään niin ikään laaja, mutta niissä kannattaa olla tarkkana. 

Jos suunnittelet tällaista lahjaa, kannattaa valita suhteellisen tuttu ja turvallinen kokemus. Liian hurja voi aiheuttaa epämukavia tuntemuksia arempien työntekijöiden kohdalla, jolloin hyvä idea voi koitua itseään vastaan.