keskiviikko 26.6.2019 | 17:25
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Vaakasoutua, bulgarialaista askelkyykkyä, köysitreeniä ... – Ulkona voi treenata monipuolisesti pääosin omaa kehonpainoa käyttäen

Martina Store Kokkola-lehti+
Ke 29.5.2019 klo 12:40

Kuntosalien ilmoitustauluille ilmestyy keväisin ilmoituksia vuokrattavista salijäsenyyksistä, kun treenaajat jättävät harjoittelut kesätauolle.

Personal trainer Atte Lindberg haluaa saada ihmiset liikkumaan myös kesäisin, ja senpä vuoksi hän vetää jo toisena kesänä peräkkäin ulkotreenejä.

Lindbergin treeneissä haastetaan itseään monipuolisesti pääosin omaa kehonpainoa käyttäen. Treeneissä kehitetään lihaskuntoa, koordinaatiota, räjähtävyyttä ja kestävyyttä.

– Olen suunnitellut treenit niin, että ne olisivat mahdollisimman kokonaisvaltaisia, eikä tylsyys pääsisi iskemään. Jokaiselle osallistujalle löytyy tarpeeksi haastetta, olit sitten aloittelija tai kovakuntoisempi.

Lindberg kehuu, että Kokkolasta löytyy hyvät puitteet ulkotreenaamiseen, sillä tasokkaita lähiliikuntapaikkoja on ilmestynyt asuinalueiden yhteyteen viime vuosien aikana. Hän muistuttaa, että myös ulkotreeneissä kannattaa kiinnittää huomiota oikeanlaiseen tekniikkaan.

– Kannattaa lämmitellä kunnolla ja huomioida, ettei liikkeitä tee esimerkiksi selkä kaarella. Minulla on Facebookissa Ulkotreenit Kokkola - treeniyhteisö, jossa annan myös vinkkejä ja ohjeita oikeanlaiseen treenaamiseen. Siellä neuvon myös, minkälaisia treenejä voi kokeilla vaikkapa kotipihalla tai mökillä, jos aika ei riitä muualle lähtemiseen, hän vinkkaa.

Lindbergin treeneihin pääsee mukaan joko kertamaksulla tai ostamalla viiden kerran kortin. Suurin osa treeneistä pidetään Torkinmäen lähiliikuntapaikalla, mutta myös rantatreenit ovat suunnitteilla.

– Rannalla on hyvä juosta, kun hiekka luo raskaan alustan. Olen myös suunnitellut ottavani mukaan joogaohjaajan ja vaikkapa jonkun tanssiohjaajan vetämään joitakin treenejä, hän kertoo.

#