tiistai 16.7.2019 | 21:44
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Mökkiasukkaat vaativat Trullevintien muuttamista yksityisestä yleiseksi tieksi

Outi Airola Kokkola-lehti+
Ke 3.7.2019 klo 12:30

Trullevintiestä on riittänyt puhetta jo vuosia ellei vuosikymmeniä. Viimeksi kalankäsittelylaitoksen valmistuttua käytiin vääntöä siitä, voisiko Trullevintien muuttaa yleiseksi tieksi.

– Silloin taisi olla niin, että äänen tai parin päähän jäi päätös yleisestä tiestä, kertoo Trullevin alueen asukasyhdistyksen puheenjohtaja Ahti Ekdahl.

Nyt ollaan uudelleen liikkeellä. Asukasyhdistys on tehnyt kuntalaisaloitteen, joka menee automaattisesti käsittelyyn, jos se saa 900 nimeä taakseen. Aloitteessa kerrotaan, että Trullevintie on kuusi kilometriä pitkä yksityinen soratie, joka johtaa Kokkolan kalasatamaan. Sen kunnosta vastaavat tällä hetkellä mökkiläiset ja alkupään kiinteistöjen omistajat. Suurin piirtein puolet tiestä jää yksityisten tonttien kohdalle ja toinen puoli vuokratonttien alueelle.

– Nyt kun kaupunki nostaa mökkitonttien vuokrat lähes nelinkertaisiksi, on aiheellista nostaa esiin tiekysymys, sanoo Ekdahl.

Aloitteessa huomautetaan, että tien käytön kustannukset jakautuvat epätasaisesti. Kaupunki vastaa 27 prosentista tiemaksuja, loput jäävät asukkaille, mökkiläisille ja alueen yhdistyksille ja kalastajille.

– Lähdemme siitä, että tie muutetaan yleiseksi tieksi tai ainakin kaupungin maksuosuuden tulee nousta. Tien kunnossapito hoituu jatkossa jo noin kymmenen tontin vuokralla, huomauttaa Asko Karrola.

Yhdistyksen aktiivit huomauttavat, että tiekunnan osakkaat ovat satsanneet tiehen jo runsaasti rahaa. Vuosittainen kunnossapito maksaa noin 10 000 euroa. Lisäksi puolet tiestä on jo peruskorjattu – korjauksen hinta oli 150 000 euroa.

– Tämä kaikki on tehty omilla rahoilla ja se on paljon, kun kuitenkin valtaosa osakkaista on eläkeläisiä, huomauttaa Ekdahl.

Yhdistys on tehnyt alueella myös liikennelaskentaa. Vuosi sitten heinäkuussa lukemaksi saatiin 6000 autoa kahdessa viikossa.

– Tämä tekee noin seitsemänkymmentä autoa tunnissa. Tästä näkee, että reilusti alle puolet liikenteestä on mökkiläisten aiheuttamaa liikennettä, sanoo Ekdahl.

Mökkiläisiä on alueella pari sataa. Suurin osa autoilijoista on siis turisteja tai vierailijoita?

– Ihmiset menevät katsomaan merta sinne, missä sitä vielä näkee Kokkolassa. Eikä siinä mitään, ei meillä ole mitään sitä vastaan, sanoo Ekdahl.

Hän muistuttaa, että yleinen virkistyskäyttö on kirjattu myös kaupungin strategiaan.

– Tätäkin taustaa vasten olisi kohtuullista, että kaupunki hoitaisi tien.

Kalasatama, luontopolku, Vasikkasaaren leirikeskus ja kaksi uimarantaa sijaitsevat kaikki Trullevintien varrella. Tällä hetkellä mökkialue ei ole ympärivuotiseen asumiseen tarkoitettu, mutta yhdistys ei vastusta sitäkään ajatusta.

– Tällä hetkellä meillä on vuokrasopimukset 20 vuodeksi eteenpäin. Olisi tärkeää miettiä alueen tulevaisuus pidemmällä tähtäimellä, jotta asukkaat ja mökkiläiset voisivat varautua tulevaan, sanoo Ekdahl.

Morsiussaaren malli eli merellinen omakotialue viehättää jo nyt.

– Kyllähän se on tavoitteena, asuminen merellisessä ympäristössä. Haluaisimme käynnistää siitä keskustelun pikku hiljaa, jatkaa Karrola.

”Lähdemme siitä, että tie muutetaan yleiseksi tieksi tai ainakin kaupungin maksuosuuden tulee nousta.

Yksityisteiden hoidosta

*Kokkolan kaupunki yhdenmukaisti vuonna 2018 yksityisteiden hoidon

*Kokonaan kaupungin hoitoon jäi yksityisteitä noin 25 kilometriä

*Avustusta voi saada, jos tiellä huomattava liikenteellinen merkitys tai tarpeellisuus

*Tiekunnat vastaavat yksityisteiden talvihoidosta, aurausta lukuun ottamatta

*Viime vuonna kaupungin kulut yksityisteiden hoidosta olivat noin 300 000 euroa

Lähde: Kokkolan kaupunki

#