sunnuntai 22.9.2019 | 04:25
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kädet kohti vientiä – Viexpo hakee vientipolkuja yrityksille

Joni Mäki-Petäjä Kokkola-lehti
Ke 11.9.2019 klo 16:09

Osuuskunta Viexpo hakee pienille ja keskisuurille yrityksille erilaisia vientipolkuja kansainvälisille markkinoille.

– Haluamme rohkaista alueen yrityksiä entistä enemmän kansainvälisyyteen. Toimimme verkostona ja annamme tietotaitomme yritysten käyttöön, Viexpon viennin kehittäjät Carita Pöntiö ja Maarit Mäkelä kertovat Yritystalo Evaldin toimistossaan Kokkolassa.

Viexpo on käynnistänyt uuden yritysten kansainvälistymiseen tähtäävän kasvuohjelman Keski-Pohjanmaan alueella. Widen Your Market – Invest in Export -kasvuohjelman yhtenä tavoitteena on lisätä osaamista yrityksissä kansainvälisen kaupan osalta.

– On erittäin tärkeää, että vientiä johtavat henkilöt saavat mahdollisimman kattavan ja ajankohtaisen tiedon itselleen, jotta voivat ohjata yritystä tehokkaasti kasvuun, viennin kehittäjät alleviivaavat.

Kasvuohjelman avulla Keski-Pohjanmaalle tuodaan asiantuntijoita vetämään kansainvälistymiseen liittyviä workshoppeja.

Torstaina Kokkolaan on tulossa Kim Väisänen, joka on tuttu mm. Leijonan luola -televisiosarjasta. Väisänen kertoo ensimmäisessä workshopissa viennin strategiasta.

– Nämä ovat kaikille avoimia tilaisuuksia ja niiden avulla halutaan tuoda osaamista alueelle. Lisäksi kasvuohjelman puitteissa perustetaan kiinnostavimmille vientimarkkinoille pop up -toimistoja, joista käsin yhdessä hankitaan uusia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita yrityksille. Vertaisyrittäjyys ja mentoriryhmät muodostuvat kasvuohjelman aikana ja niistä yritykset saavat vertaistukea ja sparrausta toisiltaan, naiset taustoittavat.

Yksi kansainvälisyyteen yhä enemmän tähtäävä yritys Kokkolassa on Paccas Oy, joka tekee suomalaisia poronnahkahansikkaita ja -rukkasia. Yritys sijaitsee Ruotsalossa. Paccas Oy mukana kasvuohjelmassa sekä Japaniin suuntautuvassa hankkeessa.

– Japanin markkinat olisivat pienelle yritykselle lähes mahdottomat saavuttaa ilman Viexpon hanketta. Täältä saa tukea ja apua eteen tuleviin pulmiin. Verkostot ja yhteistyökumppanit on helppo saavuttaa, kun kontaktit ovat jo olemassa, Paccas Oy:n yrittäjä Satu Tuomala kehuu.

Paccas Oy:n nahkahanskat ovat saaneet jo nyt mukavaa vipinää Japanin päässä. Hankkeessa on mukana seitsemän alueen yritystä.

– Japanissa on kiinnostusta suomalaisiin laatutuotteisiin. Tuotteen pitää olla tarpeeksi erikoinen ja kiinnostava. Käsineet, jotka lämmittävät niin sormet kuin sydämenkin, sopivat japanilaiseen mielenlaatuun, Tuomala uskoo.

Japanissa on niin suuri ostovoima, että jo pienikin markkina-avaus on merkittävä pienelle yritykselle.

– Muumit ovat erittäin suosittuja Japanissa ja sekin osaltaan auttaa viennissä. Markkinoinnissa kannattaa olla rohkea, keskipohjalaisella vaatimattomuudella ei pärjää. Tervettä itsetuntoa on jo onneksi meilläkin, Pöntiö ja Mäkelä sanovat.

Viexpo täyttää tänä vuonna 50 vuotta ja osuuskunnalla on monta rautaa tulessa eri yhteistyötahojen kanssa. Yksi on Pohjanmaan Elintarvikeyritykset Kasvuun -ohjelma. Se on kohdennettu Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan mikro- ja pienyrityksille.

Maakuntien elintarvikeyrityksille tehtyjen haastattelujen mukaan kiinnostavimmiksi vientimarkkinoiksi nousivat Ruotsi, Saksa ja Kiina.

”Markkinoinnissa kannattaa olla rohkea, keskipohjalaisella vaatimattomuudella ei pärjää.

#