maanantai 6.7.2020 | 22:54
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Jenkkirautojen tarinat talteen – kokkolalainen Janne Järvelä on kerännyt talteen kuvat, tiedot ja tarinat kaupungin 1970-luvun amerikanautoista

Outi Airola
Ke 17.6.2020 klo 14:00

Outi Airola

Jenkkirassi, amerikankaara, raggariauto... Rakkaalla lapsella oli monta nimeä 1970-luvun Kokkolassa. Tuolloin jenkkiraudat eivät olleet viimeisen päälle putsattuja ja puleerattuja juhla-autoja, vaan kulkupelejä, jotka kielivät rokkaavasta elämänasenteesta, vapaudesta ja villistä menosta.

– Kyllähän sieltä paistoi läpi se raggarikulttuuri, kertoo autojen historiaan paneutunut Janne Järvelä.

Hän on tehnyt suuren työn kerätessään tiedot vanhoista amerikanautoista kaupungissa. Kuvat, tiedot ja tarinaakin on koottu suuriin kuvakollaaseihin, joita silmäilemällä pääsee sukeltamaan legendaariseen aikakauteen. Mistä innostus moiseen?

– Keräsin ensin tiedot vanhoista moottoripyöristä ja siinä samalla alkoi herätä kiinnostus jenkkiautojen historiaan. Yllätyin, miten laajaa harrastus on Kokkolassa ollut.

Se pitää paikkansa. Alan piireissä tiedetään, että Pohjanmaan rannikolla on rakastettu amerikanautoja aina. 1970-luvun alussa niillä ajelivat jopa tavalliset perheet – auto saattoi olla perheen ainoa käyttöauto. Sitten tuli öljykriisi ja autot hylättiin takapihoille. Jostakin tulivat harrastajat, jotka keräsivät ne talteen.

– Tuli rokkenroll-buumi, Amerikan auto-lehtikin alkoi ilmestyä. Sanoisin että Kokkolassa suurin määrä autoja löytyi liikenteestä aikavälillä 1975-1980, arvioi Järvelä.

Jenkkiautot olivat aikanaan käytännöllisiä kulkupelejä nuorison elämässä.

– Kun täältä lähdettiin Lestille tansseihin, letukkaan mahtui paljon enemmän porukkaa kuin angliaan, kuvailee Järvelä.

Sitten tuli lisää hyviä uutisia jenkkikaarojen ystäville.

– Harrastus lähti lentoon, kun yli 25 vuotta vanhat autot vapautettiin tuontiverosta. Silloin monet tuontifirmat toivat Suomeen siipijenkkejä, jotka mahtuivat tuohon kategoriaan, tietää Järvelä.

Kokkolassakin oli kaksi jenkkiautojen romuttamoa, toinen Nykvistin ja toinen Mattilan Sepon.

– Kuvista näkee, että autoja oli todella paljon, huomauttaa Järvelä.

Janne Järvelän tallista löytyy tällä hetkellä vuoden 1973 Suzuki ja 1965 mallin Chevroletti. Ilo on nyt pinnassa, kun autot ja pyörät olivat pitkään poissa kuvioista muiden kiireiden vuoksi.

– Kummassakin on mustat kilvet kiinni, iloitsee Järvelä.

Vaatimaton mies ei halua korostaa omaa rooliaan jenkkiautojen historian keruussa – hän ei halua edes lehtikuvaan. Jo aiemmin Järvelä on kerännyt talteen vanhojen pyörien historiaa Kokkolassa.

– Tämä on päättymätön projekti, missä minä olen vain yksi lenkki. Kiitos kuuluu kaikille, jotka ovat osallistuneet tietojen keräämiseen ja kuvien etsimiseen, kiittelee Järvelä.

Nyt harmittaa se, että korona sotki suunnitelmat. Näyttely vanhoista jenkkiraudoista ja pyöristä piti olla Kokkolan jenkkiauto-tapahtumassa, joka peruuntui. Tilalle tapahtumapaikaksi löytyi Ykspihlajan Kulttuuriviikko, jossa autot ja tarinat ovat esillä – kuten ne aikoinaan siellä elivätkin.

Pieni harmitus liittyy enää siihen, että uusien harrastajien on nykyisin vaikea löytää minkäänlaista amerikanautoa.

– Niiden saanti on vaikeutunut ja hyväkuntoisia on vaikea löytää järkevällä hinnalla. Se jarruttaa harrastusta.

Lopuksi pakollinen kysymys: mikä ihme näissä autoissa viehättää?

– Ehkä se on se ääni ja se maailma, mikä niitä ympäröi. Toiset tykkää puuveneistä ja toiset amerikanautoista, niin se vain on.

Niinhän se on.

”...jenkkiraudat eivät olleet viimeisen päälle putsattuja ja puleerattuja juhla-autoja, vaan kulkupelejä, jotka kielivät rokkaavasta elämänasenteesta, vapaudesta ja villistä menosta.

”Harrastus lähti lentoon, kun yli 25 vuotta vanhat autot vapautettiin tuontiverosta.

”Ehkä se on se ääni ja se maailma, mikä niitä ympäröi. Toiset tykkää puuveneistä ja toiset amerikanautoista.

Autoilu Suomessa

Autoistuminen käynnistyi rajusti 1960-luvulla.

1970-luvun öljykriisi nosti joukkoliikenteen suosiota.

Suomen myydyin auto oli 1970-luvulta 1980-luvulle Lada.

1976 rikkoutui miljoonan henkilöauton raja.

Lähde: Wikipedia

#