torstai 13.8.2020 | 10:52
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Muutaman vuoden kuluttua alikulku vie matkustajat junanraiteille, samaa reittiä pääsee Kosilaan asti – Projekti etenee hitaasti: "Onhan tämä jo kestänyt tuskastuttavan kauan"

Outi Airola
Ke 22.7.2020 klo 10:20

Kansa on tuskaillut rautatieaseman parkkipaikkojen kanssa, eikä asema muutenkaan ole parhaassa mahdollisessa vedossa. Muilla asemilla saa kahvia ja lehtiä, täältä löytyy vain vuokra-autoja. Jatkossa kuitenkin asema toimii, parkkipaikkoja löytyy ja jatkoyhteydet busseille ovat kätevän yhteyden päässä.

– Vielä menee aikaa, ennen kuin kaikki maata alueella omistavat tahot ovat yhtä mieltä suunnitelmista ja rahoituksesta, mutta hyvään alkuun on jo päästy, kertoo kaupungin kehitysjohtaja Jonne Sandberg.

Keväällä alkaneet kokoukset Väyläviraston, VR:n ja Senaatti Asemakiinteistöjen kanssa etenivät hyvin, mutta korona hidasti hommaa.

– Hidastahan tämä on, mutta syksyllä asiat etenevät jo reippaammin.

Ylläolevasta havainnekuvasta näkee, että rautatieaseman alue kehittyy yhtä matkaa Rautatientorin kanssa. Se on jo kaavan puolesta valmis ja rakennushankkeiden käynnistyminen on seuraava askel.

– Ensi vaiheessa siihen rakentuu asuinkerrostaloja. Siinä on varaus myös yhdelle hotellille ja muun muassa konserttisalille, mutta niiden rakentamista ja rahoitusta pohditaan myöhemmin.

Rautatientorin rakentaminen luo painetta myös rautatieaseman rakentumiselle, linja-autoyhteyksille ja alikululle.

– Etenkin Kosilaan johtavalle alikululle se luo paineita. Tunnelin läheisyyteen halutaan sujuvat matkaketjut ja parkkipaikat myös busseille, tietää Sandberg.

Nykyinen asema on paitsi hankala, myös turvallisuusriski. Kulkijat joutuvat ylittämään rataosuuksia kävellen, mikä ei enää nykysäädösten mukaan ole hyvä juttu.

– Jatkossa tavaraliikenne tulee ykkösraiteelle, matkustajaliikenne kakkos- ja kolmosraiteelle ja niihin kuljetaan alikulun kautta.

Jo edellinen hallitus perusti asema-alueita hallinnoimaan Senaatti Asema -alueet-yhtiön, joka tekee nyt samaa kehitystyötä ainakin Turun, Oulun ja Seinäjoen asemilla. Kaupunki voi olla vain vauhdittamassa suunnitelmaa ja kertomassa kantansa, koska alueen omistukset ovat valtiolla. Sieltä tarvitaan myös rahat rakennelmiin.

– Me haluaisimme edetä mahdollisimman nopeasti, mutta monen eri toimijan kanssa se on hidasta. Onhan tämä jo kestänyt tuskastuttavan kauan, huokaa Sandberg.

Jos matkustajat hermostuvat, myös teollisuus väsyy odottamiseen. Tällä hetkellä syväsataman ja suurteollisuualueen junaliikenne kulkee yhdellä raiteella, vaikka alueella liikkuu noin 400 junavaunua päivässä. Kaksoisraide helpottaa tilannetta ja tuo junaliikennettä risteäville autoteille myös kaksitasoristeykset.

”Vielä menee aikaa, ennen kuin kaikki maata alueella omistavat tahot ovat yhtä mieltä suunnitelmista ja rahoituksesta.

Ongelmia asemalla:

Tavara- ja henkilöliikenne risteää, matkustajat ylittävät raiteita

Parkkipaikka ahdas, paikkoja liian vähän ja matkaketjut hankalia

Kaupungin laajeneminen Kosilaan hankalaa ilman yhteyttä keskustan palveluihin

Lähde: Kokkolan kaupunki

#