tiistai 11.5.2021 | 01:45
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Oatlyn Maitomyytit-kampanja kuumensi tunteita – Annamari Jukkola ei kuitenkaan allekirjoita väitteitä maitosodan syttymisestä: "Ei ole realistista ajatella, että toinen niistä olisi ainoa oikea vaihtoehto"

Annika Tiitto
Ke 11.11.2020 klo 08:00

Muutama viikko sitten ruotsalainen, kaurapohjaisia tuotteita valmistava Oatly aloitti Maitomyytit-kampanjan Suomessa. Se herätti heti vilkasta keskustelua.

Mainoskampanjassaan Oatly ottaa voimakkaasti kantaa maidontuotantoa vastaan. Yhtiö esimerkiksi postitti Maitomyytit-kirjasen 250 000 suomalaiseen talouteen, joissa on 6–12-vuotiaita lapsia.

Oatlyn mukaan kampanjan tavoite on viedä maitoon liittyvä keskustelu faktapohjaisempaan suuntaan. Mutta koska maito on Suomessa miltei kansallisjuoman maineessa, sai kampanja osakseen paljon vastustusta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Onko useiden medioiden lanseeraama maitosota siis todella alkanut?

– En puhuisi maitosodasta. Tämä on iso, Oatlylle sopiva kampanja, joka on herättänyt paljon huomiota. Maidolla on Suomessa pitkät perinteet, ja kaura on tullut vasta viime vuosina mukaan markkinoille. Ei ole kuitenkaan realistista ajatella, että toinen niistä olisi ainoa oikea vaihtoehto, Mö Foods Oy:n toimitusjohtaja Annamari Jukkola toteaa.

Jukkola tuntee sekä maidontuotannon että kaurapohjaisten tuotteiden valmistusprosessin. Hän on viettänyt lapsuutensa lohtajalaisella maitotilalla, opiskellut Helsingissä maitoteknologian maisteriksi ja perustanut muutama vuosi sitten siskonsa kanssa kasvipohjaisia meijerituotteita valmistavan Mö Foods Oy:n.

Mutta miten maitotilan tyttö oikein päätyi kasvipohjaisten meijerituotteiden pariin?

– Jokin muuttui ja kiinnostukseni kasvipohjaisiin tuotteisiin heräsi. Maitotuotteiden kohdalla harmitti, sillä en löytänyt hyviä kasvipohjaisia tuotteita, jotka olisivat vastanneet lapsuuteni makumuistoja. Niinpä perustimme siskoni kanssa oman yrityksen, Jukkola kertoo.

Mö Foods valmistaa kasvipohjaisia meijerituotteita eli tavallisia maitotuotteita vastaavia jogurtteja, rahkoja ja juomia, joiden valmistuksessa on käytetty maidon sijasta kauramaitoa.

– Hyödynnämme kaikkea sitä tietoa, mitä maitotuotteiden tuotantoprosessista on saatavilla ja mukailemme prosessia omassa tuotannossamme, Jukkola kuvailee.

Kaura ei kuitenkaan ole maitoa eikä maito kauraa, ja samankaltaisesta valmistusmenetelmästä huolimatta makueroja löytyy.

– On hyväksyttävä, että tuotteilla on eri raaka-aineet ja niiden kuuluukin sen vuoksi maistua erilaiselta.

Voiko maitotuotteita ja kaurapohjaisia tuotteita siis ylipäätään vertailla keskenään, kuten Oatly kampanjassaan tekee?

– Puhun mieluummin oman tuotteeni puolesta kuin toista tuotetta vastaan. En ole ravitsemusalan asiantuntija, joten ravintoarvoihin en voi ottaa kantaa, Jukkola toteaa.

Oatlyn kampanjassa muistutetaan esimerkiksi siitä, ettei maidolla ole yksinoikeutta kalsiumiin ja että maapallon liha- ja maitoteollisuus aiheuttaa joka vuosi 7,1 miljardin tonnin edestä kasvihuonepäästöjä.

Vaikka räväkkä kampanja sopii Jukkolan mukaan Oatlylle, on selvää, että Mö Foods ei olisi toteuttanut samanlaista kampanjaa.

– On hyvä, että asioista voidaan keskustella, mutta ei ketään tarvitse osoittaa sormella.

Mutta mitä tapahtuu siinä vaiheessa, kun ihminen on kaupan hyllyllä? Muistaako hän Oatlyn mainoskampanjan ja valitsee sen perusteella kaurapohjaisen tuotteen vai jatkaako tuttuun tapaan ja nappaa mukaansa maitopurkin?

Jukkolan kokemuksen mukaan ihmiset kokeilevat uusia tuotteita yleensä innokkaasti. Viime kädessä kuluttaja kuitenkin päättää sen, mitkä tuotteet menestyvät.

– Me haluamme tarjota vaihtoehtoja, mutta jokainen tehkööt omat päätöksensä. Maidolla on pitkät perinteet, ja kaura tuo siihen rinnalle jotakin uutta ja jännittävää. Eikä kuluttajien edes tarvitse valita vain toista: näitä tuotteita voi käyttää rinnakkain ja sekin on täysin ok.

MTK suosittelee suomalaista

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitolle Oatlyn kampanjan tyyli tuli yllätyksenä. Aluksi se jopa harmitti.

– Loppupeleissä valinta on kuitenkin kuluttajan. Me toivomme, että kuluttaja valitsee suomalaisen vaihtoehdon myös silloin, jos hän ostaa kaurapohjaisen tuotteen, MTK:n maitoasiamies Marjukka Mattio sanoo.

Hänen mukaansa yritykset saavat mainostaa tuotteitaan omalla tyylillään, mutta MTK:n näkökulmasta Oatlyn kampanjassa oli kuitenkin eräs huomattava ongelma: maidosta ja maidontuotannosta puhuttiin siinä hyvin globaalisti.

– Ja suomalainen maidontuotanto on aivan erilaista verrattuna esimerkiksi USA:n isoihin tiloihin. Maitoketjussa on tehty pitkään töitä kestävyyden ja eläinten hyvinvoinnin eteen, ja voidaan sanoa, että suomalainen maidontuotanto ja maatalous ylipäätään on kokonaiskestävyyden näkökulmasta maailman parasta A-ryhmää.

Suomalaiset maidontuottajat ymmärrettävästi närkästyivät Oatlyn kampanjasta, mutta saivat sen myötä myös tukea ja kannustusta. MTK:ssa koko asiaan suhtaudutaan rauhallisesti.

– En tiedä, miten Oatlyn kampanja etenee, mutta me jatkamme omalla linjallamme. Emme koe tätä sodaksi emmekä ainakaan halua lähteä siihen mukaan,

Mattio toteaa.

#