lauantai 27.2.2021 | 23:20
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Nokka väärään suuntaan pysäköity auto on tuttu näky – Pysäköintitavasta innostuttiin jo viime keväänä ja se lisääntyi räjähdysmäisesti, vaikka uusi laki ei vielä ollut voimassa

Maria Store
Ke 17.2.2021 klo 17:00 | päivitetty to 15:22

– Olihan siihen vaikea tottua, myöntää Kokkolan kaupungin johtava pysäköinnintarkastaja Päivi Parpala.

Kaupunkikuvassa näkyy enenevissä määrin kadun reunaan pysäköityjä, nokka väärään suuntaan osoittavia autoja. Tällaisen pysäköinnin mahdollisti viime kesänä voimaan tullut uusi tieliikennelaki.

– Siitä uutisointiin niin paljon jo keväällä, että moni uskoi sen tulleen jo silloin voimaan ja tällainen pysäköinti lisääntyi silloin räjähdysmäisesti. Silloin kirjoitettiin virhemaksuja, koska vanha laki oli vielä voimassa.

Parpala on tyytyväinen, että kaupunkilaiset hallitsevat pääsääntöisesti ”uuden” pysäköintitavan. Esimerkiksi yksisuuntaisille kaduille ei pysäköidä nokka väärään suuntaan.

Parpala sanoo, että pysäköinninvalvojat eivät pysty puuttumaan siihen, jos autoilija on ylittänyt ryhmityskaistan kadun reunaan pysäköidessään.

– Niinhän ei saisi tehdä, mutta siihen puuttuminen on poliisin homma.

Parpala kehottaa varovaisuuteen, kun autoilija pysäköi auton nokka väärään suuntaan osoittaen. Riskitilanteita ilmenee väistämättä, kun autoilija lähtee liikkeelle vastaantulevan liikenteen kaistan kautta.

– Toki tällä systeemillä on paikkansa. Se vähentää edestakaisin ajamista, kun etsii parkkipaikkaa.

Uusi tieliikennelaki mahdollisti myös pysäköintiajan ilmoittamisen vaikka paperilapulle kirjoitettuna.

– Tuohan se helpotusta. Onneksi suurin osa käyttää silti kiekkoa. Ne ovat helpommin luettavissa.

Parpala muistuttaa, että oli kyseessä kiekko tai paperilappu, täytyy saapumisaika ilmoittaa selkeästi.

– Joskus näkee, että esillä on useampi kiekko tai lappu, jossa jokaisessa on eri aika. Silloin emme voi varmasti tietää, milloin autoilija on tullut paikalle ja virhemaksu napsahtaa.

Sen sijaan tuulilasissa saa olla vaikka viisi parkkikiekkoa, kunhan niihin kaikkiin on merkitty sama saapumisaika.

Parkkikiekon ulkomuodon määritelmä väljeni vuonna 2015. Sen jälkeen moni otti käyttöön digitaalisen parkkikiekon.

– Ne kannattaa tarkistaa ja vaihtaa patterit, sillä tänä talvena olemme törmänneet päivittäin pimeänä oleviin digikiekkoihin.

Runsasluminen talvi on kaventanut katuja ja haastaa myös parkkipaikkaa etsivää.

– Jos kadun laidalla on metrin levyinen lumivalli, toivoisin, ettei sen viereen pysäköidä. Auto vie tilaa ajokaistalta ja omakotitaloalueilla se saattaa vaikeuttaa pihalta poispääsyä.

Parpala kehottaa myös tarkkaavaisuuteen, sillä kieltomerkit saattavat tuoda muutoksia pysäköintiin tutuillekin kaduille.

– Tiemestari ja liikennesuunnittelu katsovat kieltomerkkien paikat. Teemme heidän kanssaan yhteistyötä. Eli jos huomaamme katuosuuden, tai saamme paljon palautetta joltain alueelta kadun ahtaudesta, informoimme siitä tiemestaria, jotta he voivat päättää tarvitaanko merkkiä.

– Kieltomerkit ovat esillä niin kauan kun kadun talvikunnossapito sitä vaatii. Osa kaduista on runsaslumisena talvena kaventunut niin, että hyvä että niillä mahtuu henkilöautolla ajamaan, jos kadun reunassa on vielä pysäköintiä.

– Aina kun uusi kieltomerkki tulee, annamme väärin pysäköinnistä huomautuksia kahden viikon ajan. Heti ei siis virhemaksua tule.

//18.2. klo 15.22 Muutettu otsikkoa.

"Toki tällä systeemillä on paikkansa. Se vähentää edestakaisin ajamista, kun etsii parkkipaikkaa.

Tiesitkö?

Pysäköinnin alkamisajan osoittamisvelvollisuus koskee nyt kaikkia moottorikäyttöisiä ajoneuvoja, lukuun ottamatta mopoa ja moottoripyörää, jos velvoite on liikennemerkillä osoitettu.

Merkillä osoitettu aikarajoite taas koskee kaikkia ajoneuvoja. Aiemmin kiekon käyttö velvollisuus oli ainoastaan autoilla, ja tämä aiheuttaa edelleen varsinkin mönkijöille virhemaksuja, kun se kiekko tai muulla tavalla osoitettu alkamisaika puuttuu.

#