lauantai 25.9.2021 | 11:28
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Veneily on kasvattanut suosiotaan, mutta säännöt ovat joillakin uusilla veneilijöillä hukassa: "Äkkiä ajatellaan, että vesillähän on tilaa mennä miten lystää, mutta näin ei ole"

Maria Store
Ke 28.7.2021 klo 09:45

Kokkolalaisten venekerhojen edustajat ovat seuranneet ilahtuneena veneilyn kasvavaa suosiota.

– En ole tällaista buumia aiemmin nähnyt ja sehän on tosi hyvä juttu, että veneily kiinnostaa, toteaa Gamlakarleby Segelföreningenin kommodori Torbjörn Witting.

Samalla on kuitenkin myös herännyt huoli turvallisuudesta, kun liikenteessä on paljon uusia vesilläliikkujia.

– Liikenteessä on monenlaista liikkujaa: veneilijöitä, vesijettien kuljettajia, sup-lautailijoita ja melojia. Äkkiä ajatellaan, että vesillähän on tilaa mennä miten lystää, mutta näin ei ole. Varsinkin hyvä veneilyetiketti on monella hakusessa, summaa Kokkolan Venekerho ry kommodori Vesa Pohjola.

Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n aluetoiminnanjohtaja Johan Nyberg on samoilla linjoilla.

– Vesilläliikkujat eivät tiedä millaisia hankaluuksia esimerkiksi peräaalto aiheuttaa, kun ajetaan lujaa kapealla väylällä. Toisessa veneessä saattaa olla pieniä lapsia, jotka eivät osaa ennakoida aaltoa ja siten voivat kaatua tai tipahtaa laidan yli. Vahinkoja sattuu niin helposti.

Hyvä veneilyetiketti on kaiken a ja o, korostaa Pohjola. Hän sanoo, että toisen asemaan asettautuminen auttaa veneilyssä niin kuin kaikessa muussakin.

– Voi miettiä, miltä tuntuu olla pienessä veneessä tai kanootissa, kun vierestä ajetaan lujaa isolla veneellä.

Kokkolan Venekerhon sihteeri-tiedottaja Jonna Sariolla on tästä kokemusta.

– Yhdellä kerralla kajuutan ovesta lähti lukot irti, isku oli niin kova kun jouduimme kääntymään vasta-aaltoon. Toisella kerralla isot aallot vyöryivät veneen yli. Ei kannata sokeasti tuijottaa nopeusrajoituksia. Oikean nopeuden näkee, kun katsoo olan yli ja näkee aallon koon.

Pohjola sanoo, että veneitä ajetaan usein kuin tietokonepeliä. Seurataan vain sähköistä merikarttaa ja tähystäminen jää vähiin.

– Pitää muistaa, että varsinkin kajakkeja ja kanootteja on vaikea muutenkin havainnoida merillä. Ne häviävät vähäiseenkin aallokkoon, sanoo Pohjola.

Witting toteaa, että väistämissääntöjen tunteminen alukselle kuin alukselle pitäisi olla vesille lähtiessä minimivaatimus.

– Katastrofin ainekset ovat kasassa kun ei tunne väistämissääntöjä ja vauhti on kova.

Venekerhojen edustajat arvelevat, että vesille lähtee moni ilman syvempää tietoa vesiliikenteen liikennesäännöistä, merimerkeistä tai aallokon vaikutuksista mökkirannoilla ja pienvenesatamissa. Veneellä ajaminen kun ei vaadi muuta kuin 15 vuoden ikää.

Pitäisikö veneilijöillä sitten olla ajokortti? Nyberg arvelee, että siihen suuntaan ollaan menossa. Pohjolakaan ei pidä sitä huonona vaihtoehtona.

Kokkolan Purjehtijoiden kommodori Pekka Tschokkinen muistuttaa, että kipparin vastuuta on korostettu uudessa vesiliikennelaissa.

– Hänen vastuullaan on muun muassa muiden turvallisuus ja se, että kaikki veneessä olevat toimivat sääntöjen mukaisesti.

Vesillä pitää olla mukana myös oikeanlaiset varusteet. Pohjola listaa tavaroita, joita vesilläliikkujalla ainakin pitäisi olla mukanaan:

– Äyskäri, vedenpitävä säilytyspaikka puhelimelle, heittoliina ja tietenkin pelastusliivit. Oranssit viralliset pelastusliivit eivät ole varsinaisesti trendikkäitä, mutta ne päällä tajutonkin ihminen kääntyy vedessä automaattisesti selälleen. Paksu toppaus niskan kohdalla pitää pään pinnan yläpuolella.

Myös paukkuliivit ovat Pohjolan mukaan toimivia, mutta hankaloittavat veneeseen takaisin nousemista. Veneessä tulee olla myös hätäraketti tai -soihtu. Pohjola suosittelee led-soihtua, jonka käyttö on helpompaa ja luotettavampaa.

– Perinteisimmissä hätäraketeissa päiväys vanhenee muutamassa vuodessa ja niiden käyttöä on vaikea harjoitella etukäteen, lisää Nyberg.

Pohjola sanoo, että vesille lähtijän on myös hyvä ilmoittaa menemisistään jollekin läheiselle.

– Ilmoitetaan mihin mennään ja milloin suunnilleen tullaan takaisin.

Paikalliset venekerhot suunnittelevat järjestävänsä talvella yhteisiä veneilykursseja, joilla opetetaan perusteita uusille veneilijöille.

– Toivomme, että uudet veneilijät liittyisivät veneseurojen jäseneksi, sillä seurasta saa paljon apua. Se on sisäänajo merelliseen elämään, sanoo Nyberg.

– Meillä on monta hyvää seuraa, joten valinnanvaraa on, lisää Witting.

”Voi miettiä, miltä tuntuu olla pienessä veneessä tai kanootissa, kun vierestä ajetaan lujaa isolla veneellä.

Vesijettien käyttö myös lisääntynyt

Vesijettejä vuokraavan West Coast Adventuresin Nicky Haldin sanoo, että on tänä kesänä nähnyt enemmän vesijettejä liikenteessä kuin aiemmin.

– Varsinkin yksityiskäyttö on lisääntynyt. Myös meidän 10 vuokrajettiä on kovassa käytössä.

– Alkukesästä vesillä oli enemmän hurlumhei-meininkiä, mutta kesän mittaan meno on rauhoittunut. Pääsääntöisesti ihmiset osaavat käyttää jettejä oikein.

Hän sanoo, että jettien vuokraajia ohjeistetaan perusteellisesti, sääntöjä ja turvallisuusasioita korostetaan.

– Vuokrausehdoissa on, että jetin joutuu tuomaan takaisin, jos sääntöjä ei noudata. Joitakin tällaisia yksittäistapauksia on ollut.

Haldin toteaa, että vesijetillä on helpompi ajaa lujaa kuin veneellä.

– Ja moni ajaa varmasti lujempaa siksi, koska silloin tulee pienempiä aaltoja ja jettiä on helpompi kuljettaa. Mutta rajoitukset ovat vesillä syystä. Ei voi vain ajatella itseään. Siellä missä on muita veneitä ja ihmisiä ei ajeta lujaa.

– Jos näkee jonkun hurjastelevan, voi aivan hyvin käydä siitä huomauttamassa. Voi olla, että kuljettaja ei ole rajoituksista tietoinen.

Hän muistuttaa, että kovaa ajaminen esimerkiksi pienvenesatamassa saattaa aiheuttaa vahinkoa kytkettyinä oleviin veneisiin, kun aallot heiluttavat niitä laituria tai toisiaan vasten.

– Myöskään veneiden jättämiin aaltoihin ei kannata lähteä leikkimään. Ja jos on epävarma kannattaa aina ajaa hiljaa.

#