tiistai 16.8.2022 | 13:07
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Johanna Juntusen kolumni: Viherpesua ja tekopyhää sanahelinää

Ke 1.12.2021 klo 14:00 | päivitetty to 09:32

Culver City on Kokkolan kokoinen pikkukaupunki suur-Los Angelesin länsipuolella. Se tunnetaan keskustan ravintoloistaan, joiden ruokailuterassit ovat auki ympäri vuoden. Niiden tarjontaan pääsee tutustumaan parhaiten kävelemällä. Nyt Culver City haluaa olla myös pyöräilyn ja joukkoliikenteen mallikaupunki.

Koko ydinkeskustan liikennejärjestelyt laitettiin remonttiin. Aiempien kolmen sijaan autoilijoille on nyt vain yksi kaista, linja-autoille ja pyöräilijöille omansa. Uudistus on saanut monet asukkaat raivon partaalle. Liikenne on puuroutunut myös pienillä sivukaduilla, kun autoilijat yrittävät päästä eteenpäin. Tuloksena on se, että autossa istutaan ja saastutetaan entistä pitempään.

Keskustan kadut ovat täynnä muovisia ajoesteitä ja matalia betoniporsaita, jotka ”suojelevat” kapeaa pyöräilyväylää. Asvaltinharmaiksi maalattuja esteitä tuskin näkee. Ajaessani keskustassa perjantai-iltana en nähnyt yhtään pyöräilijää enkä linja-autoa. Ajaessani keskustassa perjantai-iltana en nähnyt yhtään pyöräilijää enkä linja-autoa.

Pyöräily ja julkisten käyttäminen ei ole kaikille mahdollista, eikä edes turvallista. Metrossa ja busseissa on tapettu jo viisi henkeä tänä vuonna.

Tietysti toimet autoilun ja päästöjen vähentämiseksi sekä ilmanlaadun parantamiseksi ovat tervetulleita. Mutta niiden toteuttaminen kokonaiskuvasta irrallaan on virhe. Etenkin, kun tilaa ei ole samalla tavalla kuin vaikkapa Kokkolassa, jossa leveät pyörätiet on rakennettu erilleen muusta liikenteestä. Lääniä kun riittää kaikille liikkujille.

Culver Cityn uudistus on yhtä tyhjän kanssa, kun kaupungissa on samaan aikaan meneillään valtava rakennusbuumi. Amazonin studiot, Apple TV, HBO ja Netflix ovat jo muuttaneet naapurustoon. Kerrostaloja rakennetaan joka kortteliin kuin viimeistä päivää ja pientaloalueille nousee suuria lisärakennuksia. Parkkipaikkoja ei enää riitä edes tämän hetken asukkaille. Eli kaupunkiin haalitaan lisää väkeä ja samanaikaisesti vaikeutetaan liikkumista ja elämistä.

Mikäli tavoitteena on parantaa viihtyvyyttä ja ilmanlaatua, miksi kaupungin päättäjät eivät lisää puistojen määrää, istuta kasveja tyhjille tonteille tai vuokraa niitä siirtolaispuutarahakäyttöön. Tuolloin yhä useampi voisi oppia puutarhahoitoa, päästä lähemmäksi luontoa, kasvattaa ruokaa ympäri vuoden ja säästää huimasti kohonneissa ruokakuluissa.

Kyse on poliittisesta viherpesusta COP26 -ilmastokonferenssin tavoin, jossa maailman johtajat presidentti Joe Biden etunenässä lupasivat aggressiivisia toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Tekopyhän sanahelinän jälkeen Biden avasi yli 32 miljoonaa hehtaaria uusille öljynporausluville Meksikonlahdella. Mahdollisten päästöjen määrä on sama kuin 130 hiilivoimalan tai 112 miljoonan auton tuottamat kasvihuonekaasut vuodessa.

Kokkolasta lähtöisin oleva kirjoittaja on Ylen Kalifornian-toimittaja.

”Koko ydinkeskustan liikennejärjestelyt laitettiin remonttiin.

#