keskiviikko 17.8.2022 | 07:03
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Tuomas Rounakarin uusi soololevy Bear Awakener julkaistaan torstaina – Karhujen herättelylauluista löytyy yllättävää huumoria

Maria Store
Ke 13.4.2022 klo 17:00

Ensi-iltapäivänä Korkeasaaren karhut heräsivät, viulisti, säveltäjä ja etnomuusikko Tuomas Rounakarin valmistautuessa Karhunpeijaiset-esitykseen Helsingissä. Esitykseen kuului myös karhun herättelylaulu.

– Tuntui uskomattomalle, että karhut sattuivat heräämään yli kuukauden etuajassa, juuri ensi-iltapäivänä. Se tuntui merkittävälle.

Rounakari on vuosikausia tutkinut karhunpeijaisiin liittyviä perinteitä ja rituaaleja. Aineisto on niin mittavaa, että se ei yhdessä esityksessä tullut käsitellyksi.

Pelkästään harvinaisia karhun herättelylauluja löytyi kielentutkija Artturi Kanniston valtavista, sadan vuoden takaisista äänite- ja tekstikokoelmista puolen tusinaa.

Kokoelmista löytyneet herättelylaulut ovat Rounakarin tällä viikolla ilmestyvän Bear Awakener -levyn taustalla. Levylle valikoitui neljä karhun herättelylaulua: yksi suomalainen ja kolme siperialaisen alkuperäiskansan mansien laulua.

Suomalaisessa ja karjalaisessa perinteessä herättelylaulut kuuluivat metsästysrituaaleihin. Niitä laulettiin talvipesälle mennessä, sillä nukkuvaa karhua ei saanut tappaa.

– Karhu on koettu niin erityiseksi eläimeksi, että sitä ei saanut tappaa varkain tai salaa.

Hantit ja mansit taas lauloivat herättelylauluja peijaisissa, kun karhu oli jo tapettu.

– Karhu oli kunniavieras peijaisissa ja ajateltiin, että sen sielu on edelleen läsnä. Laulujen avulla se heräteltiin joka aamu todistamaan lauluja ja tansseja, joita sille esitettiin.

Vaikka herättelylaulut ovat funktioltaan sakraaleja, on niissä usein samaan aikaan huumoria.

– Yhdessä laulussa kerrotaan koominen kuvaelma siitä, miten karhu ei herää millään, vaikka sen päälle heitetään pesuvedet ja lattialta lakaistut pölyt.

Levyllä käsitellään myös karhun syntymyyttiä, joka on hyvin samankaltainen suomalaisessa sekä hantien ja mansien kulttuureissa.

– Siinä karhun koti on Otavan tähtikuviossa. Ensimmäinen karhu laskeutui maahan hopeisissa köysissä riippuvassa kultaisessa kehdossa.

Artturi Kannisto äänitti Länsi-Siperiassa 1900-luvun alussa vahalieriöille satoja lyhyitä ääninäytteitä kansanlauluista.

– Lyhyet äänitteet jättävät paljon tilaa mielikuvitukselle, sillä osa lauluista ja runoista saattoi olla jopa 300 säkeistön pituisia. Manseilla ja alkuperäiskansa hanteilla peijaiset saattoivat kestää neljä viisi päivää.

Laajemmin Kannisto sai runoja ja lauluja tallennettua kirjoitettuna.

– On vaatinut salapoliisityötä, että on saanut yhdistettyä oikean äänitteen oikeaan tekstiin.

Rounakari kertoo, että osa lauluista asettui viululle mutkattomasti.

– Oli helppo pysyä uskollisena alkuperäisesitykselle. Osasta kappaleista otin inspiraatiota sekä tiettyjä elementtejä ja improvisoin kokonaan uuden tyyppisen laulun.

– En voi mitenkään väittää, että versioni ovat alkuperäistä hantien tai mansien musiikkia. Ne ovat minun reaktioitani heidän musiikkiinsa. Kansanlaulut ovat versioiden jatkumoa, jossa jokaikinen esittäjä asettaa itsensä siihen jatkumoon.

Rounakari pitää tärkeänä, että hänellä on ollut konkreettinen yhteys alkuperäiskansojen edustajiin, lauluja itsekin aikanaan esittäneisiin ihmisiin.

– Se on väylä, jota kautta tämä säilyy kunnioittavana.

Erikoispainos myytiin loppuun vuorokaudessa

Tuomas Rounakari julkaisi ensimmäisen soololevynsä 2009. Syy miksi seuraava levy julkaistaan vasta 13 vuotta myöhemmin löytyy musiikkiteollisuuden trendeistä.

– Minua häiritsee se, että kaikki pitää olla koko ajan saatavilla, eikä kenenkään tarvitse nähdä vaivaa saadakseen tiettyä musiikkia kuunneltavakseen. Siinä on menetetty jotain tosi oleellista.

Rounakari muistaa kuinka nuorena tilasi black metal -levyn laittamalla rahaa kirjekuoressa Ruotsiin.

– Paketti tuli ehkä kuukauden päästä. Kun olin odottanut sitä ja nähnyt vaivaa sen eteen, syntyi halu ymmärtää musiikkia, eikä päättää ensimmäisen viiden sekunnin aikana tykkäänkö siitä vai en.

Hän toteaa, että satavuotisiin lähteisiin nojautuvat kappaleet vaativat ihmisten pysähtyvän niiden äärelle.

Alun perin Rounakari aikoi julkaista levystä ainoastaan sadan levyn erikoispainoksen, joka sisältää itse levyn lisäksi myös taidetta. Se oli saatavilla vain ennakkotilauksella Indiegogo-kampanjan kautta.

– Erikoispainos myytiin loppuun vuorokaudessa. Sitten tajusin, että olen nähnyt tämän levyn eteen niin paljon työtä, etten voi tehdä vain muutamaa hassua levyä. Eikä erikoispainosta voi tehdä ilman ”tavallista” painosta.

Levy on siis myös julkaistu tavallisena cd-levynä. Digitaalinen versio on saatavilla ainoastaan Bandcampissa.

– Se on artistiystävällinen ympäristö.

#