torstai 11.8.2022 | 11:15
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Roskarukan juurelle on kesän aikana valmistunut ulkokuntosali: "Tämä on tosi hyvä ollakseen ulkokuntosali", sanoo personal trainer Marika Pekkarinen

Maria Store
Ke 27.7.2022 klo 14:40 | päivitetty to 12:07

Roskarukalle on tänä kesänä valmistunut uusi treenipaikka. Kuntokeskus Actilifen personal trainer Marika Pekkarinen toteaa ulkokuntosalia tutkaillessaan, että siinä pystyy tekemään koko kehon treenin.

– Tämä on tosi hyvä ollakseen ulkokuntosali.

Erityistä kiitosta saavat painoyksikölliset välineet, joissa vastusta voi säätää.

– Kehonpainotreenin voi tehdä missä vain, mutta voimatreenit jäävät monilta tekemättä. Lihaskunnon vahvistaminen vaatii treeniä vastuksilla.

Painoyksiköllisten välineiden lisäksi ulkokuntosalilta löytyy leuanvetotankoja, levytankoja kahdella eri painolla ja erikoisuutena nyrkkeilysäkki.

– Tässä pystyy treenaamaan kaikki isoimmat lihasryhmät: jalat, rintalihakset ja hartiat. Ainoastaan selälle ei ole painoyksiköllistä välinettä. Mutta selkää voi treenata vaikka tekemällä kulmasoutuja levytangolla.

Leuanvetotangot ovat tuttuja monille lenkkipolkujenkin varrelta, mutta monelle leuanvedot ovat työn ja tuskan takana.

Jos leuanvedot eivät onnistu, kehottaa Pekkarinen hyödyntämään telinettä roikkumiseen.

– Siinä saa treenattua puristusvoimaa.

Pekkarinen toteaa, että ulkokuntosalit ovat matalan kynnyksen treenipaikkoja. Niille voi piipahtaa vaikka lenkin lomassa ja laitteista löytyy selkeät ohjeet kuvineen.

– Nämä laitteet toimivat vain tietyllä tavalla, joten liikkeitä ei tule tehtyä vahingossakaan väärin.

Qr-koodin skannaamalla Roskarukan ulkokuntosalilla pääsee myös katsomaan opastusvideoita.

Pekkarinen sanoo, että aloittelevalle kuntoilijalle riittää, että ulkokuntosalilla käy jokaisen laitteen läpi kerran ja tekee vaikkapa 8-12 toistoa.

– Se on jo todella hyvä, jos ei ole aiemmin tehnyt lihaskuntotreeniä! Kokeneemmallekkin treenaajalle löytyy haastetta ulkosalilta.

Pekkarinen kehottaa lämmittelemään ennen lihaskuntotreeniä, siten välttyy vammoilta.

– Jos on aloittelija, kannattaa aloittaa varovasti pienemmillä vastuksilla ja lisätä painoja pikkuhiljaa.

Tämän kesän aikana Roskarukan ulkokuntosalin yhteydessä tehdään vielä viimeistelytöitä. Ulkokuntosalin yhteyteen tulee leikkipaikka, jossa on kiipeilyteline.

Ulkokuntosaleja löytyy Roskarukan lisäksi Torkinmäeltä, Isokylästä ja Meripuistosta. Torkinmäellä toiminnot keskittyvät kehonpainoharjoitteluun, Isokylässä on mahdollista treenata sekä painoyksiköllisillä välineillä että kehonpainolla.

Kuntosalilaitteita, myös muutama painoyksiköllinen sellainen, löytyy Meripuistosta. Meripuiston skeittipaikan yhteydestä löytyy myös street workout -telineitä.

”Tässä pystyy treenaamaan kaikki isoimmat lihasryhmät: jalat, rintalihakset ja hartiat.

#