sunnuntai 4.12.2022 | 11:49
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Työntekijät osallistuvat kasvavissa määrin työpaikkojensa sosiaalisen median tekemiseen: "Ideat tulevat työtä tehdessä"

Sini Sulkakoski
To 24.11.2022 klo 10:00

Tänä päivänä yritysmarkkinointia tekevät ja tuottavat muutkin, kuin pelkästään viestintäalan ammattilaiset.

– On selvä asia, että sosiaalinen media markkinointikanavana on tätä päivää. Se, ketkä henkilöt sitä missäkin yrityksessä pyörittävät, on aina hyvin yrityskohtaista, toteaa Keski-Pohjanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Mervi Järkkälä.

Viime vuosien aikana on ollut kasvavissa määrin nähtävissä työntekijöiden itse kuvaamia some- ja mainosmateriaaleja, joilla päivitetään yritysten sosiaalisen medioiden kanavia.

Järkkälä kertoo tämän olevan melko uusi tapa toteuttaa markkinointia.

– Jos ja kun työnantaja ja työntekijät ovat niin tiiviissä suhteessa keskenään, että työnantaja antaa työntekijälleen tällaisen mahdollisuuden, on tällainen markkinointi onnistuessaan positiivinen asia.

Järkkälä toteaakin luottamuksellisten välien olevan yksi tärkeimmistä kulmakivistä työnantajan ja työntekijän välillä.

– Se koskee kaikkea, mitä valtuuksia yrityksessä työntekijälle annetaankaan. Mahdollisuus osallistua yrityksen somemarkkinoinnin tekemiseen saattaa olla yksi tulevaisuuden vetovoimatekijä työpaikkojen houkuttelevuudessa.

ABC Heinolankaari Kokkolan henkilökunta päivittää osittain itse omia somekanaviaan.

– Tunnukset ovat vain muutamilla henkilöillä, mutta kaikki halukkaat saavat osallistua erilaisten videoiden ja kuvien ideointiin ja toteuttamiseen, kertovat liikennemyymäläpäällikkö Lotta Korkiakangas ja vuoropäällikkö Veera Pollari.

ABC Heinolankaaren työntekijöiden tekemät kuvat ja videot kertovat liikennemyymälän arjesta ja tarjouksista. Somekanavina toimivat Facebook ja Instagram, sekä uusimpana videopalvelu TikTok.

– Sinne liityimme viime vuonna, kun mietimme uusia markkinointikeinoja, kertoo Pollari.

Instagramiin julkaistaan materiaalia vähintään kaksi kertaa viikossa. TikTokia kuvataan spontaanimmin silloin, kun ideoita videoihin syntyy.

– Ideat tulevat työtä tehdessä ja niitä toteutetaan siten, kun muun työn ohessa löytyy sopiva hetki.

Korkiakangas ja Pollari kertovat seuraavansa ABC Heinolankaaren somekanavien kasvua ja sitä, minkälainen sisältö käyttäjiä kiinnostaa. Heidän mukaansa erilaiset arvonnat herättävät mielenkiintoa alustasta riippumatta.

– Parhaiten näyttökertoja on saanut TikTokiin lisäämämme video irtokarkkitarjouksesta. Se on kerännyt yli puoli miljoonaa näyttökertaa.

Konkreettista myynnin kasvua on somejulkaisujen myötä ilmennyt.

– Edellä mainittu irtokarkkialennus toi noin kolme kertaa isomman myynnin tavalliseen nähden, kertoo Korkiakangas.

Pollari kertoo somemateriaalin tekemiseen menevän aikaa vaihtelevasti.

– Koska teemme tätä muun työn ohessa niin eniten se riippuu siitä, kuinka paljon aikaa on mahdollista käyttää. Jos puhutaan TikTokiin tehtävästä videosta, aikaa menee kokonaisuudessaan noin kymmenestä minuutista tuntiin.

Korkiakangas ja Pollari kokevat työpaikan sosiaalisen median päivittämisen mielekkäänä tekemisenä.

– Se tuo mukavaa vaihtelua siihen perustyöhön, mitä tehdään joka päivä.

”Ideat tulevat työtä tehdessä ja niitä toteutetaan siten, kun muun työn ohessa löytyy sopiva hetki.

#